تناسلی لیس زدن سگ نر نشانه چیست

دلیل لیس زدن دستگاه تناسلی سگ و اشیاء اطراف به علاقه و غریزه این حیوان بر می گردد. ولی برخی مواقع این رفتار از حد معمول بیشتر شده و نشانه مشکل یا بیماری در سگ است. در حالت کلی لیس زدن آلت به عوامل مختلف بیرونی و درونی بستگی دارد و به احتمال زیاد عصبی بودن یا مشکل فیزیکی سگ را به نمایش می گذارد. برای آشنایی بیشتر با این نشانه با دهکده حیوانات همراه باشید.

لیس زدن تناسلی سگ نر نشانه چیست؟

لیس زدن تناسلی سگ نر نشانه چیست؟

لیس زدن دستگاه تناسلی سگ نر نشانه های زیادی دارد و از انواع بیماری ها خبر می دهد. البته بیضه ها در کیسه مختص به بیضه واقع شده اند و وظیفه تولید اسپرم را دارند. پس با ذخیره دروزیکول سمینال، مقاربت انزال صورت می گیرد. همچنین غده پروستات برای زنده نگه داشتن تمام اسپرم ها باید مایع مغذی از خود ترشح کند و با آن ها مخلوط نماید. بنابراین لیس زدن آلت تناسلی سگ نر نشانه بیماری هایی می باشد که به شرح زیر است:

ورم بیضه

یکی از نشانه های لیس زدن دستگاه تناسلی سگ نر همان ورم بیضه است که دچار التهاب می شود. دلیل چنین بیماری کوفتگی یا یک تورفتگی هنگام پریدن و بازی کردن روی برخی موانع است که در برخی موارد از طریق باکتری ها بیضه نیز دچار عفونت می شود. بیضه ها دردناک و گرم شده و سگ با معاینه و دست زدن به آن ها پرخاشگر می شود. البته برای درمان این بیماری می توان از روش خانگی استفاده کرد و بیضه ها را با مخلوط آب گرم و نمک های اپسوم شست و شو داد. در صورت مراجعه به دامپزشک، وی با تزریق کورتیزون و آنتی بیوتیک بیماری را کنترل می کند یا به صورت خوراکی داروهای ضدالتهاب و ضد درد را تجویز می نماید.

تومورهای بیضه

از دیگر نشانه های لیس زدن دستگاه تناسلی سگ نر می توان به وجود تومورهای بیضه اشاره کرد. البته این تومورها غیرعادی نبوده و درگیری یک بیضه را به دنبال دارد. در حالت کلی بیضه بدون درد، سخت و سفت می شود و پروسه درمان آن با برداشتن بیضه به اتمام می رسد.

ورم حشفه

ورم حشفه جزء نشانه های لیس زدن دستگاه تناسلی سگ نر بوده که راس آلت تناسلی که با غلاف یا پرپوس پوشیده شده است ملتهب می شود. همچنین در این بیماری غلاف به صورت آشکار دردناک و متورم می شود که اگر با عفونت همراه باشد از آن مایع چرکی ترشح می گردد. برای درمان ورم حشفه باید به دامپزشک مراجعه کرد که در صورت تشخیص، درمان را تجویز می نماید. اگر ترشح چرکی وجود داشته باشد از آن سوآب گرفته و در آزمایشگاه نوع باکتری را مشخص می کند. سپس به داخل غلاف سگ یک آنتی بیوتیک تزریق کرده و این عمل را هر هفته تکرار می نماید تا سگ درمان شود.

علت لیس زدن دستگاه تناسلی سگ

شکستگی استخوان آلت تناسلی

وجود استخوان در آلت تناسلی تنها به سگ اختصاص دارد و در دیگر حیوان ها موجود نیست. پس لیس زدن دستگاه تناسلی سگ نر می تواند یکی از نشانه های شکستگی استخوان آلت باشد. البته شکستگی این آلت نادر بوده که علت آن ایجاد آسیب به طور مستقیم است. همچنین شکستگی آلت هنگام پریدن سگ از روی موانع و سوانح جاده نیز رخ می دهد. این بیماری با ورم حاد و درد شدید همراه بوده که تنها دامپزشک می تواند آن را درمان کند.

علت لیس زدن دستگاه تناسلی سگ

لیس زدن دستگاه تناسلی سگ دلایل متعددی دارد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است.

نظافت

یکی از علت های اصلی لیس زدن دستگاه تناسلی سگ به نظافت اختصاص دارد. زیرا حیوان از این طریق خود را تمیز می نماید. برای مثال زمانی که سگ از بیرون بر می گردد به احتمال زیاد زمان بازی کردن و نشستن چیزی به آلت تناسلی چسبیده باشد که با لیس زدن آن را پاک می کند. البته لیس زدن زیاد غیرعادی بوده و احتمال زیاد باید مثانه سگ خالی شود. همچنین حیوان بعد از دستشویی شروع به لیس زدن آلت تناسلی کرده که اگر بازه زمانی این عمل را افزایش دهد به دامپزشک نیاز دارد.

وجود زخم روی آلت

برخی مواقع آلت سگ به دلیل خراشیدگی یا برخی بیماری های دیگر دچار زخم می شود و لیسیدن زخم یکی دیگر از کارهای غریزی این حیوان است. زیرا با لیس زدن دستگاه تناسلی، بزاق دهان روی زخم اثر مثبت بر جای می گذارد. این بزاق مانند یک ضد میکروب عمل کرده و با اکثر باکتری مقابله می کند. همچنین عمل لیس زدن، بافت های مرده را برداشته و تمام کثیفی های روی زخم را تمیز می نماید.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید