عقيم كردن سگ نر چگونه است

عقیم کردن سگ نر یکی از موضوعات جنجال برانگیز است که در سال‌های اخیر فعالان حوزه سلامت حیوانات و افراد مختلف نظرات متفاوتی در مورد انجام این عمل به عنوان کرده اند و همین موضوع باعث شده است صاحبان سگ تا حدودی در مورد عقیم کردن سگ نر تردید داشته باشند. امین کردن سگ نر در برخی از نژادها از شش ماهگی سگ و در برخی دیگر از نژادها از ۱۲ ماهگی سگ انجام می شود و دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. در این مقاله از دهکده حیوانات قصد داریم به همه چیز در مورد عقیم کردن سگ نر بپردازیم تا بتوانید با دید باز در مورد عمل عقیم سازی تصمیم گیری کنید.

عقيم كردن سگ نر چگونه است؟

همه چیز در مورد عمل عقیم‌سازی سگ

عقیم سازی سگ نر یکی از عمل های است که در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده است. همانطور که میدانید نژادهای مختلف سگ در هنگام زاد و ولد می توانند در یک دوره بارداری و زایمان در حدود ۱۲ عدد توله به وجود بیاورند و به همین دلیل یکی از مهمترین دلایل عقیم سازی سگ نر را می توان جلوگیری از افزایش جمعیت بی رویه سگ ها در منزل و مشکلات مختلف نگهداری از سگ ها دانست. سگ هایی که عقیم سازی نشده اند برای اعلام محدوده زندگی خود در محل ادرار می کنند و اگر محل نگهداری از سگ در آپارتمان باشد این مسئله می‌تواند مشکل‌ساز باشد اما با عقیم سازی سگ این مشکل در حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا می کند.
بیماری هایی مانند بیماری پروستات از جمله بیماری هایی هستند که در سگ های بالای ۵ سال مشاهده می شوند. با انجام عمل عقیم سازی ریسک ابتلا به سرطان پروستات کاهش پیدا می کند.
سگ های نر نسبت به سگ های ماده میزان پرخاشگری زیادی دارند و در برخی از موارد پرخاشگری کنترل نشده آنها می تواند عوارض جبران ناپذیری برای صاحبان سگ و افرادی که با صاحبان سگ در ارتباط هستند داشته باشد.
برای مثال ممکن است سگ نر به افراد حمله کنند و حملات کنترل نشده ای داشته باشند. با توجه به این مورد با عقیم سازی سگ می‌توان تا حدود زیادی پرخاشگری کنترل نشده در آنها را کاهش داد.
انجام هرگونه عمل عقیم سازی سگ در کنار دارا بودن مزایای زیاد ممکن است دارای معایبی باشد، برای مثال در برخی از موارد با عقیم سازی سگ ها ممکن است به لگن آنها آسیب های جدی وارد شود که این مورد یکی از مهمترین معایب عقیم سازی سگ نر است.
در مورد عیبی که در بالا به آن اشاره شد باید گفت در صورتی که عمل عقیم سازی به درستی انجام شود در اکثر موارد مشکلی برای سگ به وجود نمی‌آید، بنابراین برای انجام عمل عقیم سازی حتماً باید مراقبت های قبل و بعد از عمل به صورت کامل رعایت شود.

همه چیز در مورد عمل عقیم‌سازی سگ

معایت عقیم سازی سگ نر

یکی از معایب استفاده از عمل عقیم سازی این است که به دلیل عدم ترشح برخی از هورمون ها در بدن سگ نر سگ هایی که روی آن‌ها عمل عقیم سازی انجام می شود ممکن است دچار اضافه وزن و چاقی شوند. برای پیشگیری از این عارضه حتماً باید بعد از انجام عمل عقیم سازی سگ تغذیه کنترل شده ای داشته باشد و صاحب سگ برای گرداندن و بازی با سگ وقت بیشتری بگذارد.
کم کاری برخی از غدد درون ریز مانند غده تیروئید می تواند یکی دیگر از عوارض احتمالی عقیم سازی سگ باشد. این مورد با استفاده از داروهایی که برای عمل عقیم سازی در نظر گرفته شده اند می تواند تا حدود زیادی برطرف شود، اما برای برطرف کردن این مورد باید استفاده از دارو همیشگی باشد.
با توجه به تمامی مزایا و معایبی که در بالا در مورد عمل عقیم سازی سگ به آنها اشاره شد صاحب سگ بهترین فردی است که می‌تواند در مورد عقیم کردن و یا عقیم نکردن سگ تصمیم گیری کند.
به هر حال اگر تصمیم گرفتید که سگ خود را عقیم کنید حتماً باید این مسئله را در نظر داشته باشید که باید به کلینیک‌های مجاز در این زمینه مراجعه کنید و این کار را حتما نظر متخصص دامپزشکی انجام دهید و از انجام هرگونه عمل خودسرانه اجتناب کنید، زیرا انجام هرگونه عمل کنترل نشده علاوه بر دارا بودن عوارض بیشتر و طولانی تر می تواند برای سگ خطر مرگ به همراه داشته باشد.

لطفا نظرات خود را با خانواده دهكده حيوانات در ميان بگذاريد

تصاویر مجموعه
ساعات بازدید مجموعه
امکان بازدید همه روزه از مجموعه حتی روزهای جمعه و تعطیل
09123609467 شماره تماس - رفیعی
ساعات بازدید: 10 تا 19لطفا یک روز قبل از بازدید هماهنگ کنید